02-6-2018

Mentale tip voor de laatste competitiedag: In mijn competitieteam-groepsapp kwamen afgelopen week de volgende appjes langs: "Moeten we voor zondag nog iets van champagne regelen?" en "Is trouwens iedereen het er mee eens dat het een goed idee is om de sterkst mogelijke opstelling te doen?"

Aangezien er extra nadruk komt te liggen op de mogelijke gevolgen van winst of verlies (promotie/degradatie), gaat die laatste competitiedag vaak gepaard met meer wedstrijdspanning. Dit kan een oncomfortabel gevoel geven met de daaraan gekoppelde negatieve gedachte: 'met wedstrijdspanning kan ik niet presteren'. Veel mensen willen graag van dat onprettige gevoel af. Het paradoxale is vaak, dat hoe meer je van je spanning af wilt, hoe meer je ermee bezig bent en er eigenlijk last van hebt. Zie het als een strandbal die je verder onder water probeert te drukken. De strandbal wil alleen maar harder naar boven en de strijd met de strandbal kost je veel energie.

Mentale tip:
Laat die spreekwoordelijke strandbal aan oncomfortabele gevoelens en gedachten bewust bovendrijven, accepteer de situatie zoals die is en focus je op zaken die jouw helpen!

27-5-2018

Stel je voor: jouw buurman vraagt jou om een klusje in zijn huis voor hem te doen. Hij wil je daar een kleine vergoeding voor geven en jij ziet dat wel zitten. Enthousiast ga je met je gereedschapskoffer naar zijn huis. Nadat je een beeld hebt van wat er moet gebeuren, wil je beginnen. Je doet je gereedschapskoffer open en wat blijkt... Sh*t! Hamer vergeten! Die ligt waarschijnlijk nog thuis. Wat doe je?

De meest gegeven antwoorden op deze vraag zijn waarschijnlijk de buurman vragen of hij een hamer heeft, de hamer op gaan halen of eventueel een nieuwe gaan kopen. Ook is het een optie om te kijken of je de klus kunt klaren zonder hamer of bijvoorbeeld de achterkant van een schroevendraaier kunt gebruiken. Kortom: je denkt in oplossingen. Zelden wordt het antwoord gegeven dat je rechtsomkeert naar huis zou gaan, de klus niet meer zou doen of een paar uur zou blijven zeuren over het feit dat je je hamer vergeten bent.

Op de tennisbaan is dit wel eens anders. Soms focus je te veel op wat níet gaat in plaats van wat wél gaat. Met andere woorden: je bent vooral bezig met bijvoorbeeld je backhand die niet loopt (hamer vergeten) in plaats van te focussen op de mogelijkheden die je wel hebt, bijvoorbeeld hard werken, op vastheid spelen en backhand slice spelen (er zit nog een hoop gereedschap in jouw koffer behalve een hamer).

Mentale tip:
Gebruik de metafoor van de gereedschapskoffer in je voordeel. Focus op het ‘gereedschap’ dat je wel tot je beschikking hebt en blijf denken in oplossingen.

Succes!

11-5-2018

Als jij nog op zoek bent naar jouw ideale wedstrijdvoorbereiding, heb je dan al eens aan muziek gedacht? Ruim 90% van de profspelers luistert voor de wedstrijd volgens Andy Murray muziek. Richel Hogenkamp en Serena Williams zetten muziek in om in een prestatietoestand te komen. Maar het kan ook voor andere doelen worden ingezet. Muziek kan er praktisch gezien voor zorgen dat je je simpelweg minder makkelijk laat afleiden door je omgeving en je makkelijker kan focussen. Ten tweede kan het luisteren naar bepaalde muziek, afhankelijk van het tempo, ritme, melodie en de tekst, je emoties en daarmee je spanningsniveau direct beïnvloeden. Luister maar eens naar Eye of the Tiger (survivor). Voel je je hartslag al omhooggaan? Aan de andere kant heeft de rustige pianomuziek van Ludovico Einaudi over het algemeen juist een spanningverlagende werking. En tot slot, het juiste nummer kan ook bijdragen aan het ultieme teamgevoel tijdens de competitie. Nog even dat éne nummertje in de auto uit volle borst met zijn allen..

Mentale tip:
Afhankelijk van je doel kan muziek een bruikbaar hulpmiddel zijn in je wedstrijdvoorbereiding. Het kan zorgen voor een betere focus en daarnaast je spanningsniveau en het teamgevoel direct beïnvloeden!

Gael Monfils heeft eerder toegegeven dat ‘Partition’ van Beyoncé hem energie geeft voor de wedstrijd. Welk nummer brengt jou en jouw team in de optimale prestatietoestand? Laat het hieronder weten in een reactie!

Veel succes!

03-5-2018

Richard Gasquet wil elke keer met dezelfde bal het punt spelen als waar hij het punt mee gewonnen heeft. Serena Williams draagt gedurende een toernooi dezelfde sokken en Kei Nishikori schijnt geen contact te willen hebben met zijn ouders totdat hij is uitgeschakeld óf het toernooi heeft gewonnen. Misschien pak jij tussen de punten door altijd je handdoekmomentje, wil je 8 keer stuiteren met de bal of probeer je steevast zélf het scorebordje om te draaien. Tijdens de competitie kan daar nog bijkomen dat je graag op de rechterkant van het bankje zit, of dat alleen die éne teamgenoot je aanwijzingen mag geven. Herkenbaar voor jou of je teamgenoot? Als je kijkt naar de hoeveelheid terugkerende rituelen binnen het (top)tennis, dan kunnen we in ieder geval zeggen dat rituelen in de vorm van routines en bijgeloof goed vertegenwoordigd zijn. En niet zonder reden.

Een routine kan onder andere het lichaam en de geest helpen om in de juiste ‘automatische’ prestatiestand te komen, waardoor je bewegingen vloeiender verlopen. Ook kan een ritueel je helpen om bewust naar een volgende fase te gaan in de voorbereiding van het volgende punt of om te zorgen dat je niet afgeleid wordt.

Mentale tip

Nadal heeft ontzettend veel rituelen om de juiste ‘concentratie’ te krijgen en om in de ‘zone’ te komen. Maar waarom doe jij wat je doet? Dit klinkt als een simpele vraag, maar in de praktijk krijgen we vaak te horen dat tennissers een X aantal keer stuiteren omdat het ‘erbij hoort’ en ‘de trainer zei dat het handig was’. Het middel is veranderd in een doel. Bedenk waarom jij je ritueel inzet en waar het jou bij kan helpen. Het is belangrijk dat jij als sporter de controle houdt over je rituelen, is andersom het geval? Dan gaan we richting (negatief) bijgeloof.

Wil je weten hóe je een routine kan vormgeven? In de komende editie van Tennis Magazine gaan we dieper in op rituelen. Houd ons in de gaten!

18-4-2018

"Het maakt niet uit hoe je hem slaat, als het maar niet weer een dubbele fout wordt..!" en "Als ik hem maar niet op de netspeler speel". Deze week staan we stil bij een veelvoorkomend fenomeen: je aandacht richten op het voorkomen of juist bereiken van een bepaald resultaat. Hoewel de beoogde uitkomst (bal moet in..) hetzelfde lijkt, is er voor de verwerking van informatie namelijk een groot verschil tussen het willen slaan van een goede tweede service, en het niet willen slaan van een dubbele fout. Wij zijn namelijk niet in staat om een mentale voorstelling te maken van het woord 'niet'. Denk maar eens niet aan die roze olifant. Doordat je simpelweg denkt aan iets niet willen, breng je je lichaam stiekem toch in paraatheid van die doelbewuste gedachte, en vergroot je de kans op een uitkomst die je juist niet wilt.

Mentale tip
Het is functioneler om te aandacht te richten op wat je wel wilt bereiken. Betrap je jezelf op 'niet-willen', richt dan vervolgens bewust je aandacht op datgene wat je wél wilt bereiken. Dus in het voorbeeld van een tweede service: 'ik sla de bal op de backhand van de tegenstander'. Visualiseer waar jij wilt dat de bal terecht moet komen en help je teamgenoten als je merkt dat ze aan het worstelen zijn met het roze olifantje.

13-4-2018

"Het was nog wel een beetje wisselvallig hoor, ik maakte te veel fouten!" "Ik was toch nog best een beetje nerveus en voelde me niet helemaal vrij op de baan."

Hoe is voor jou de eerste competitiedag verlopen? Opmerkingen als bovenstaande hebben wij met regelmaat voorbij horen komen deze week. En zo vreemd is dat niet. Het is tenslotte weer het begin van de competitie. Je hebt zin in de wedstrijden, maar je bent ook een beetje gespannen. Je hebt verwachtingen, je wilt je beste beentje voor zetten voor je team en de toeschouwers en tennis ís nu eenmaal een sport waar je niet altijd je allerbeste niveau haalt. Gecombineerd met de eerste wedstrijd klinkt het niet vreemd dat het 'nog wel een beetje wisselvallig was'.

Psychologisch gezien zijn situaties waar men op voorbereid is minder confronterend of beangstigend dan situaties die ons onverwachts overkomen. Het kan dus helpen om je mentaal voor te bereiden op realistische scenario's en daar vervolgens een afspraak met jezelf over te maken. Dat brengt ons op de tip van de week.

Mentale tip:

Maak expliciet de volgende afspraak met jezelf: ik accepteer mijn fouten en mijn zenuwen, omdat ik weet dat ze erbij horen.

Was je nu niet gespannen of wisselvallig? Waar wil jij dan op voorbereid zijn, zodat je het met een 'kom maar op' gevoel tegemoet kunt zien?

Succes komende week!

2 pagina's1 2 >