Emotionele stabiliteit

Zonder emoties zou tennis niet hetzelfde zijn. De netbal tegen op een belangrijk punt, de gemiste makkelijke volley in een spannende tiebreak, de dubbele fout op 5-6 en 30-40 waardoor de set wordt verloren, zijn allerlei wedstrijdmomenten die bij veel spelers emoties oproepen. Soms worden spelers boos en lijkt het hun uit de wedstrijd te halen, maar niet altijd. De legendarische John McEnroe leek altijd kracht te halen uit een woede aanval. Waar komt dit verschil vandaan? En hoe zit dit bij jou als tennisser?

Een tennisser die emotioneel stabiel is, heeft nauwelijks of geen last van de gevoelens die een rol spelen tijdens wedstrijden of trainingen. Hij of zij kan goed omgaan met wedstrijdspanning, kent geen faalangst en heeft geen ‘Angstgegner’. Blijkbaar doet deze speler iets anders dan de spelers die hier wel hinder van hebben.
 
Vanuit de sportpsychologie is veel onderzoek gedaan naar werkzame technieken om Emotionele stabiliteit te verhogen. Technieken die jij ook kan leren en waar wij voorbeelden van geven. Je krijgt niet alleen informatie te lezen, maar ook ondersteunend filmmateriaal en voorbeeldtrainingen hoe je op en naast de baan kan werken aan je emotionele stabiliteit.

Ik heb niks te winnen. Ik kan alleen verliezen, dus er staat veel meer druk op mij.”

Roger Federer na zijn overwinning op Thiemo de Bakker in het Davis Cup duel Nederland-Zwitserland 2012.


 

Terug naar overzicht

  Citaat
"I always learned more from losses, not wins, and losing the US Open Junior Final was one that made me wake up. I thougt, I've got to work harder."
- Roger Federer, The Greatest
  Bestel nu
 

 
  Agenda
Er zijn geen agenda-items aanwezig